Czy warto planować z przedszkolakami?

Gdy mówimy o potrzebie planowania w kontekście dorosłych, szczególnie w tematach zawodowych, to wydaje się ono czymś oczywistym. Naturalne jest, że warto nasze działania przemyśleć, zaplanować, by potem sprawniej działać.

Jeśli zaś poruszamy temat planowania i dzieci, to dla wielu osób same te słowa się wykluczają. Bo przecież mając pociechy trudno coś zaplanować. A dodatkowo mielibyśmy robić taki plan RAZEM Z DZIECKIEM? Niektórym może wydawać się to czystą abstrakcją.

Jednak ja w ciągu ostatnich kilku lat zachęciłam bardzo wielu rodziców do planowania razem z dziećmi. Dzięki moim wskazówkom sporo mam przełamało pierwotny opór i spróbowało zaplanować wieczór, poranek czy jakiś dzień ze swoim przedszkolakiem.

Efekty? U jednych „odzyskanie wieczoru”, dzięki temu, że plan wieczoru codziennie pomagał w tym, żeby dzieci szybciej szły spać. U innych w końcu „chwila dla siebie” zyskana dlatego, że wspólnie ze swoimi pociechami zaplanowali sprzątanie, w którym one, jak nigdy dotąd ochoczo brały udział.

Zebrałam 10 powodów, dla których warto planować:

  1. Planowanie daje poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności. Dzieci czują się spokojniejsze, dzięki temu, że wiedzą, co się będzie działo i co je czeka.
  2. Planowanie stwarza możliwość wypowiadania swoich potrzeb (i dziecka, i rodzica) oraz negocjowania. Wspiera rozmowę o czekających nas czynnościach. Samo tworzenie planu z dzieckiem jest już formą dialogu, przedyskutowania wspólnie pewnych kwestii.
  3. Planowanie daje poczucie sprawczości. Dzięki planom unikamy walki o władzę. Tworząc je razem z dzieckiem, stwarzamy mu możliwość decydowania w pewnych kwestiach, dzięki czemu czuje, że ma wpływ na sytuację.
  4. Planowanie zwiększa zaangażowanie dziecka. Po przygotowaniu planu z przedszkolakiem zauważymy, że będzie bardziej zaangażowany w wykonywanie zaplanowanych czynności niż wtedy, gdy były one narzucane przez innych.
  5. Planowanie sprawia, że chęć współpracy ze strony dziecka wzrasta. Możemy to porównać do naszej reakcji na polecenia wydawane przez szefa. Zapewne chętniej współpracujemy, gdy ktoś nas pyta o zdanie i wspólnie z nami ustala obowiązki, niż gdy narzuca nam działania.
  6. Planowanie oszczędza czas. Dzięki temu, że mamy zaplanowane czynności w odpowiedniej kolejności, to szybciej je wykonujemy.
  7. Planowanie ułatwia nam życie, bo zwykle obejmuje obszary, z którymi mamy trudność np. z pójściem spać. Dzięki planowi dziecko uda się na nocny odpoczynek sprawnie, bez buntu i w milszej atmosferze.
  8. Planowanie sprawi, że więcej zadań uda nam się zrealizować. Dzięki planom dzieci są spokojniejsze, bardziej współpracują, szybciej i chętniej wykonują czynności, więc więcej rzeczy zrobimy.
  9. Planowanie to umiejętność, która przyda się w wieku szkolnym i dorosłym życiu. Gdy zaczniemy tworzyć plany już z przedszkolakami, to stanie się to trwałym nawykiem. Gdy będą chodzić do szkoły, o wiele łatwiej zaplanują sobie naukę, a potem w pracy zadania służbowe.
  10. Planowanie daje nam poczucie wpływu i kontroli nad przebiegiem dnia, dzięki czemu możemy znaleźć czas dla siebie. Wystarczy przy tworzeniu planu pamiętać o tym, by wygospodarować także wolną chwilę dla mamy 😉 i zaplanować z dzieckiem, co w tym czasie chce samodzielnie robić.

Co jest ważne podczas planowania razem z dziećmi?

Najważniejsze jest, by pamiętać o tym, że to ma być PLAN DZIECKA. To ono powinno jak najwięcej robić przy jego tworzeniu, oczywiście w zależności od jego wieku i możliwości. Dzieci mogą rysować lub wybierać rysunki do planu, mówić jakie czynności mama ma zapisać lub narysować, mogą te obrazki przyklejać i kolorować. Warto także, by same wybrały miejsce, gdzie taki plan powieszą i najlepiej, by to było miejsce na widoku, aby miały go “pod ręką”.

Czy dzieci muszą mówić, tworząc plan?

Nie. Ja polecam tworzenie planów z dziećmi już, gdy mają ok. 2 lat (sama tak robiłam z pierwszym i drugim synem). Maluchy jeszcze niemówiące mogą w pozawerbalny sposób pokazać, zgodzić się lub nie na planowane czynności. Dzieci są mądrzejsze, niż nam się wydaje.

A może warto skorzystać z gotowego planu?

Absolutnie nie. Gotowy wydrukowany plan wręczony dziecku nie da aż takich efektów, jak ten, który był przez nie tworzony z naszą pomocą, ponieważ już sam proces planowania jest dla niego ogromnie ważny.

Co można planować z przedszkolakami?

Na początku proponuję zaplanować wieczór, potem może być także plan poranka, dnia, sprzątania czy przedszkola (bardziej jako rozmowa i przygotowanie w ramach adaptacji przedszkolnej) itp.

Checklisty

Przy planowaniu warto także wspomnieć o checklistach, czyli listach rzeczy, które musimy przygotować czy gdzieś zabrać lub czynności, jakie musimy wykonać. U moich synów pierwsze dotyczyły tego, co mają zabierać na treningi piłki nożnej. Starszy korzysta teraz z checklisty pakowania plecaka do szkoły, która ułatwia mu robienie tego samodzielnie. Ja sama bardzo często używam takich list w pracy, aby szła mi szybciej i żeby o niczym nie zapomnieć.

w łazience

Kalendarze

Z dziećmi możemy także używać kalendarzy czy rozkładów tygodnia, gdzie zaznaczymy tekstem lub rysunkiem (co lepiej sprawdzi się u przedszkolaków) istotne wydarzenia. Dzięki temu będą wiedziały: kiedy mają zajęcia logopedyczne, kiedy idą do kolegi na urodziny, kiedy przyjedzie babcia, kiedy upieczemy razem ciasto, kiedy wyjeżdżamy na wakacje itp. Zauważyłam, że kalendarze u dzieci zaczynają się sprawdzać od ok. 4 roku życia. Przy okazji korzystania z nich, uczą się liczb głównych, porządkowych, dodawania i odejmowania.

Czy wszystko trzeba planować?

Oczywiście, że nie. Nie chodzi o planowanie dla samego planowania. Polecam zaplanować z dziećmi sytuacje, które stale się powtarzają, a mamy z nimi trudności. Większość rodziców z przedszkolakami tworzy plany wieczoru lub poranka, by ten czas był u nich w domu spokojniejszy.

Czy trzeba plan realizować w 100%?

Przy temacie planowania z dziećmi często pojawia się kontrargument, że z dzieckiem nie zrealizujemy planów w 100%, więc może lepiej sobie to odpuścić. W takich sytuacjach pytam dorosłe osoby, czy one codziennie realizują wszystkie zaplanowane zadania zawodowe? Okazuje się, że bardzo rzadko udaje im się wszystko danego dnia zrobić, ale widzą też, że dzięki planom robią więcej, niż działając bez przygotowania.

I podobnie jest w kontekście planowania z dziećmi. Plan nie musi być idealnie wykonany, ale jeśli pomoże nam zrealizować 70% czynności, zamiast 40%, a na dodatek w spokojniejszej, milszej atmosferze, to czy nie warto? 😉

Jak ułatwić sobie planowanie z przedszkolakami?

Aby ułatwić rodzicom współpracę z dziećmi, stworzyłam dla nich bazę ikonek „Rysunkowy świat dziecka, czyli pomoce wizualne wspierające rozwój i samodzielność dzieci”. W tym zestawie znajdziecie także dużo takich, które przydadzą się przy planowaniu. Możecie pobrać 20 bezpłatnych ikonek z tej bazy → https://www.rysunkowomi.pl/baza-ikonki/


O autorce:


Rysunkowomi

Mariola Olkowicz ułatwia współpracę z dziećmi w wieku 2-8 lat, rysując pomoce wizualne. Inspiruje także inne mamy do znajdowania czasu dla siebie: na odpoczynek, realizację swoich pasji czy pracę z domu/prowadzenie bloga. Prywatnie jest mamą trzech chłopców w wieku: 7 lat, 4 lata oraz 9 miesięcy.

Marioli miejsca w sieci:

Strona internetowa: http://rysunkowomi.pl/

Blog: https://www.rysunkowomi.pl/blog/

Facebook: https://www.facebook.com/rysunkowomi

Instagram: https://www.instagram.com/rysunkowomi/